ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΙΛΙΑΔΑ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ!

Σχολιάζοντας ό,τι πέφτει στην αντίληψή μας για την Ιλιάδα και την Ψηφιακή Συγγραφή σήμερα... Κάνω την αρχή...αντιγράφοντας το άρθρο της εφημερίδας "Ελευθεροτυπία".

24 ΠΕΜΠΤΕΣ, 24 ΡΑΨΩΔΙΕΣ, 24 ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΕΣ

Ολοκληρη η Ιλιαδα απο χειλη γυναικων

Η «Ιλιάδα» τις Πέμπτες. Ενα μεγάλο δώρο επιφυλάσσει από σήμερα το Εθνικό Θέατρο στο κοινό. Για είκοσι τέσσερις Πέμπτες, από σήμερα έως τις 31 Μαρτίου, 24 πρωταγωνίστριες θα ζωντανέψουν στην ανακαινισμένη αίθουσα εκδηλώσεων του κτιρίου Τσίλερ το ομηρικό έπος. Η μετάφραση είναι του Δ.Ν. Μαρωνίτη.
Θέμις Μπαζάκα, Δημήτρης Μαρωνίτης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Στεφανία Γουλιώτη, ενώνουν τις δυνάμεις τους για την «Ιλιάδα»Θέμις Μπαζάκα, Δημήτρης Μαρωνίτης, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Στεφανία Γουλιώτη, ενώνουν τις δυνάμεις τους για την «Ιλιάδα»Το «εδώ και τώρα» ενός βίαιου πολέμου, από την Α ως την Ω Ραψωδία, θα ακουστεί για πρώτη φορα δημόσια από γυναικείες φωνές. Η αρχή γίνεται απόψε με τη Λυδία Κονιόρδου.
Θα ακολουθήσουν οι: Στεφανία Γουλιώτη, Εύα Κοταμανίδου, Ρένη Πιττακή, Ράνια Οικονομίδου, Φιλαρέτη Κομνηνού, Κάτια Δανδουλάκη, Πέμυ Ζούνη, Μαρία Κεχαγιόγλου, Λήδα Πρωτοψάλτη, Θέμις Μπαζάκα, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μάγια Λυμπεροπούλου, Μαρία Σκουλά, Δήμητρα Χατούπη, Μαρία Πρωτόπαππα, Λένα Κιτσοπούλου, Ελένη Κοκκίδου, Αννα Μάσχα, Λυδία Φωτοπούλου, Μαρία Ναυπλιώτου, Ρούλα Πατεράκη, Ολια Λαζαρίδου και Αμαλία Μουτούση.
Στις 7 Απριλίου ο Δ.Ν. Μαρωνίτης θα βάλει μόνος την τελευταία τελεία. Το «περιεχόμενο» της παρέμβασής του το επιφυλάσσει για έκπληξη.
Αμισθί και εν λευκώ
Στους δύσκολους καιρούς μας, ο Γιάννης Χουβαρδάς ζήτησε από τις πρωταγωνίστριες να μετάσχουν αμισθί, αφήνοντάς τους εν λευκώ τον τρόπο που θα αποδώσουν τη Ραψωδία τους. Ετσι, σ'αυτή την εμπνευσμένη σύγχρονη επανενεργοποίηση της παράδοσης του ραψωδού, κάποιες θα αυτοσκηνοθετηθούν και άλλες θα καταφύγουν στη συνεργασία με σκηνοθέτη. Αλλες και με μουσικό, χορογράφο ακόμη και με video artist.
«Οταν με κάλεσε ο Χουβαρδάς και μου αποκάλυψε την ιδέα με τις 24 γυναικείες φωνές, το πράγμα μού φάνηκε ακόμη πιο εξωτικό και παραμυθένιο», αποκαλύπτει ο Δ.Ν. Μαρωνίτης. «Ενα έπος που λέγεται πολεμικό, και μάλιστα κάποιοι το θεωρούν βαρετά πολεμικό, ακουσμένο από γυναικείες φωνές μπορεί να είναι ένα είδος αποκάλυψη».
Τόσο στο εγχείρημα του Εθνικού όσο και στην «Ιλιάδα», υπάρχει «μια μέθοδος», «μια μηχανή του εις μάτην», προσθέτει ο κορυφαίος φιλόλογος. «Η "Ιλιάδα" έχει ολόκληρη Ραψωδία που είναι γραμμένη εις μάτην. Παραταύτα, αυτό το μάταιο πράγμα είναι από τα πιο συγκλονιστικά μέρη του έπους. Θέλω να πω, στους καιρούς που βρισκόμαστε αρχίζει να αποτελεί αρετή να γίνεται κάτι εις μάτην και χωρίς αντάλλαγμα», τονίζει.
Μόνες ή με συνενόχους
- Η Στεφανία Γουλιώτη έχει επωμιστεί τη Β Ραψωδία (21/10), θέτοντας αποκλειστικά ένα στόχο: «να ακουστεί ο λόγος». Στην απρόσκοπτη πάντως ροή του μπορεί να παρεμβάλλονται «λίγες, ειδικά για τη Ραψωδία, νέες συνθέσεις της Ηρώς».
- Η Θέμις Μπαζάκα, αντιμέτωπη με τη Ραψωδία Λ (30/12), δεν εκδήλωσε τη διάθεση να αυτοσκηνοθετηθεί. «Δεν είναι εύκολο. Κι επειδή θέλω ο ρυθμός του λόγου να αναδειχθεί, θα δουλέψω με σκηνοθέτη τον Κοσμά Φοντούκη».
- Την αμέσως επόμενη Ραψωδία Μ ανέλαβε η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (6/1). «Εάν είχα μια Ραψωδία με σκηνή ανάμεσα στον Εκτορα και την Ανδρομάχη, θα ήταν εύκολο», αναφέρει. «Εδώ, για να συμπλεύσω με το ηρωικό στοιχείο μιας σκηνής μάχης, πρέπει να βασιστώ πάνω στα αδρά στοιχεία της υποκριτικής μου. Σε μια μεγαλύτερη αρρενωπότητα», αποκαλύπτει. Συγχρόνως, στο πρώτο... σκηνοθετικό εγχείρημά της, ζήτησε την αρωγή του χορευτή-περφόρμερ Φοίβου Παπαδόπουλου, του «συνθέτη εικόνας» Στάθη Χρυσίδη και του μουσικού Δημήτρη Παπαδάτου. Πάντως κάθε Πέμπτη η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη θα βρίσκεται στο Εθνικό. «Θέλω να ακούσω όλες τις Ραψωδίες», λέει.
- Θα τη διαδεχτεί στη Ραψωδία Ν η Μάγια Λυμπεροπούλου (13/1).«Η "Ιλιάδα" είναι ένα παρακινδυνευμένο στοίχημα, καθώς το άκουσμα σήμερα είναι υπό διωγμόν - έχουμε τρελαθεί με την εικόνα. Εδώ τα πάντα θα είναι θέμα ακούσματος», τονίζει.
- Η Λένα Κιτσοπούλου ανέλαβε τη Ραψωδία Ρ (10/2). «Σε τέτοιου είδους κείμενα έχεις τη δυνατότητα να πειραματιστείς», υποστηρίζει. «Ετσι μαζί μου μπορεί να έχω από κάποιον με μια κάμερα στο χέρι, μέχρι 10 άτομα Χορό».
- Η Λυδία Φωτοπούλου θα αντιμετωπίσει τη Ραψωδία Υ ((3/3), καθοδηγούμενη από τη Νατάσα Τριανταφύλλου . «Η πρόκληση είναι μία», τονίζει. «Οτι θα ακούσεις για τον πόλεμο μέσα από τον γυναικείο ήχο και τη γυναικεία ψυχοσύνθεση».
- Πλαισιωμένη από Χορό φοιτητών του Τμήματος Θεατρολογίας του Αριστοτελείου θα είναι η Ολια Λαζαρίδου στη Ραψωδία Ψ (24/3). Τη σκηνοθετική επίβλεψη έχει η καθηγήτριά του Στέλλα Μιχαηλίδου.
- Η τελευταία Ραψωδία, η Ω, ανατέθηκε στην Αμαλία Μουτούση (31/3), η οποία επίσης δεν προτίθεται να αυτοσκηνοθετηθεί. Αλλωστε θεωρεί τον Ομηρο ιδανική αφορμή για να συνεργαστεί με «αρχηγό» τον Βίκο Ναχμία.


1 σχόλιο:

  1. Εξαιρετική η ιδέα για προφορική "ερμηνεία" των ομηρικών επών...Κάπως έτσι έκαναν τη δουλειά τους και οι ραψωδοί; Τι θυμόσαστε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή